Pages

Thursday, May 9, 2013

Zaman dulu zaman sekarang

Bismillahirrahmanirrahim..

Duduk-duduk termenung tiba2 terfikir boleh ke nak bandingkan budak2 zaman sekarang dgn kita yg hidup zaman dulu??

Zaman sekarang zaman teknologi, umur tak sampai satu tahun dah ajar main tab, darjah satu dah ada iphone sendiri...

Tp kesiankan mereka...

Aku budak 90an..pernah merasa main galah panjang, polis entry, main getah, main guli, batu serimban, congkak..

Nampak permainan ini seperti tradisional, x canggih..tapi benda2 ini memebentuk peribadi aku.  aku belajar erti persahabatan, cara bersahabat, cara berkomunikasi dengan orang ( serius..aku dapat ramai kawan ketika itu, aku tahu cara macam mana nak buat kawan). Permainan2 ini mengajar aku bersabar ketika menunggu giliran utk bermain. Ajar aku fokus...

Tapi...

Orang kata teknologi is world without boundaries... ya..untung anak zaman ini. tp bagi aku teknologi telah membunuh pembinaan kerekter mereka...

kadang2 setiap kebaikan ada keburukannya. Setiap kelebihan ada kelemahannnya. Seperti Allah ciptakan siang dan malam, lelaki dan perempuan.

Yang pasti...anak dara zaman dulu dengan zaman sekarang ada bezanya. Anak dara zaman dulu dah tua, tapi anak dara zaman sekarang masih muda belia. Hehe..^_^

No comments:

Post a Comment